Chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego, że badania społeczne są dziś bardzo popularne. Nie da się ukryć, że dzięki nim przedsiębiorcy są w stanie określić strategię marketingową firmy, co oczywiście jest bardzo pomocne. Trudno oprzeć się wrażeniu, że jednym z najpopularniejszych rodzajów badań marketingowych są wszelkiego rodzaju sondaże. Warto przyjrzeć się im nieco bliżej. Jakie w związku z tym rodzaje badań sondażowych wyróżniamy?
Wywiad osobisty
Najpopularniejszą formą badań społecznych są oczywiście wszelkiego rodzaju wywiady. Te możemy podzielić na takie, które są przeprowadzane w domach oraz miejscach publicznych. Te pierwsze jak sama nawa wskazuje, przeprowadza się osobiście, co z kolei skutkuje tym, że są także droższe, bo często mają miejsce w mieszkaniach respondentów. Wywiady publiczne są tańsze, ale równie skuteczne. Największą zaletą wywiadów niezależnie od ich rodzaju jest wysoka realizacja próby.
Zaznaczmy w tym miejscu, że odrębną formą wywiadów osobistych są wywiady telefoniczne. Również w tym przypadku sporą ich zaletą jest niski koszt realizacji, a także szybkość przeprowadzenia badania w takiej formie.
Ankiety pocztowe
Warto wspomnieć też o ankietach pocztowych, które stosuje się jednak dość rzadko. Wszystko dlatego, że odbiorcy bardzo rzadko decydują się na odesłanie kwestionariusza, nawet jeśli mają darmową kopertę. Oczywiście badanie w tej formie jest dość kosztowne, na co wpływa nie tylko wysyłanie ankiety, ale także wszelkich ponowień.
Sondaże internetowe
W dobie XXI wieku bardzo często spotykamy się z sondażami internetowymi, co także jest jak najbardziej zarozumiałe. Wszak dziś niemal każdy z nas codziennie wiele czasu spędza właśnie w sieci. Wydaje się w związku z tym, że taka forma badania społecznego jest jak najbardziej trafna. Największą wadą takich ankiet jest fakt, że badany nie ma tutaj kontaktu z ankieterem.
Trudno określić, która forma sondażów jest najbardziej trafna. Pod względem efektywności na pewno najlepiej wypada tutaj wywiad osobisty. Jeśli spojrzymy natomiast na koszty takiego badania, to z kolei warto postawić na badanie telefoniczne czy sondę internetową.